Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 8 juni 2014

De geest die vaardig is

ja
ik geloof
maar niet
in massameetings
gebouwen
als een huis-van-god
one-man-shows
of schreeuwende vandalen
zoet-houd-clubjes
of koffieleuterijen

ja
ik geloof
in de kracht
van het woord
maar niet
in het verbaal
vertalen van de
zoveelste eigen
interpretatie
omdat het
ontkracht
wat klaar is
voor gebruik
en bedoeld
om te aanvaarden


ja
ik geloof
in de geest
die vaardig is
en vrijheid
schenken wil
maar niet
in autonomie
van macht
en misbruik
van structuren

ja 
ik geloof
maar zie
te veel
om mijn ogen
te sluiten
voor knellende
banden
manipulatie
of eenzijdigheid

ja
ik geloof
in een wereld
wijde gemeente
volgelingen
discipelen
nakomelingen
die in stilte
volgen waar
anderen niet
durven gaan
die niet vragen
of leren maar
doen wat
nodig is

zij zijn het
van wie we
kunnen leren
de vrijheid
om te delen
van wat we
hebben mogen
ontvangen

want
het is 
die geest
die alle talen
spreekt
en ons
elkaar zal
doen verstaan

maar
zijn wij al
uitgesproken
staat
ons hart
al open
is er
bewogenheid
geboren
is er
gebed
is er
ontferming

hebben wij
geleerd
te luisteren
naar de stilte
het zachte
fluisteren
van die geest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten