Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

woensdag 8 januari 2014

Dichterlijk

ik zoek
met de toegespitste
aandacht
van mijn hart
voortvarend
en voortdurend
in de stroom 
van onaf gehechte
associaties
tussen neurotische
flitsen in mijn 
warhoofd
naar interessant
gedachtegoed
en dicht
me daarbij vaak
te dichterlijke vrijheid 
en uiterlijk 
vertoon toe

zo vorm ik
mijn verlangen
langzaam
tot woorden

ik wentel
en drentel
ik wik en
ik weeg
ik plooi
en herschik

ik herken
en ik snoep
ik proef
op het puntje
van mijn tong
en veeg
vaak weer uit

ik tracht
opzien barende
betekenissen
aan taal
te ontworstelen
pleeg
voortdurend
plagiaat
op mijn eigen
gedachten

achteloos
poog ik
zinnige inspiratie 
op te diepen
uit voorbij
gaande vluchtigheid

ik geef
kleur
en ik schenk
dapper
mijn geest
leeg

ontwikkel
verwarrende draadjes
hecht af
op gevoel

ik stof
mijn eigen
strofen af
en aan

herdicht
mijn open
vrijheid
tot een vrij
gesloten
systeem

ik weiger
te rijmen
maar weeg
mijmeringen
meanderend
af tot pril
gelukt
geluk

ik verhul mij
in zwijgzaamheid
die vermoedens
aanwakkert
en verstop doel
bewust
tot ik zelf weer 
verdwaal

ik roer
maar wat
aan
ik roep
maar wat
toe
ik bouw
kastelen
van ver
gezichten

ik doe ook
maar wat

meer
dan gemiddeld
maar minder
diep 
zinnig
dan dichters
geacht worden
te doen

kan ik 
het helpen
dat ik
zo open
ben
zo
dichterlijk
en zo
openlijk
dichter

1 opmerking: