Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

dinsdag 7 mei 2013

Paringsdans

Kan dat? Mislukte foto's plaatsen? Als je een perfectionist bent?

Meestal niet ... vandaag wel.
Bij hoge uitzondering.
Omdat ik een wonderlijk ritueel mocht aanschouwen.
Vanavond, onderweg naar huis een klein stukje omgereden door het bos bij Krimpen.
Mijn oog getrokken door gedartel in de begroeiing langs het wandelpad.
Afgestapt om het te proberen vast te leggen.

Achteraf begreep ik dat ik getuige ben geweest van een paringsritueel van een stel oranjetipjes.

Het mannetje met oranje op de vleugelpunten, als een gek dartelend, het vrouwtje, bijna wit, gezeten op een plant. Zeker vijf minuten staan te kijken hoe dat er aan toe ging en foto's proberen te maken, maar het was niet te doen. Te klein (niet groter dan een vingerkootje), te beweeglijk van zichzelf, te veel wind, die de planten deed bewegen, en te donker door dreigende buien. Ook nog even geprobeerd met de flitser, die dan in principe de bewegingen zou moeten bevriezen, maar allemaal overbelicht.

Helaas.

Maar toch, een uniek moment, de eerste oranjetipjes die ik ooit in mijn leven gezien heb en meteen raak. Een hoogtepunt, als het ware.

Wat rest zijn wat bewogen beelden, als getuige, als bewijs.

Later vloog het vrouwtje weg en heb ik het mannetje nog een aantal keren op de foto kunnen zetten, zie de vorige blogpost. Wat minder beweeglijk nu, maar toch nog erg onrustig, waardoor er ook veel foto's mislukt zijn.













2 opmerkingen:

  1. Wat een moed Anton, om niet zulke perfecte foto's te plaatsen als perfectionist zijnde ;-)
    Maar kan me voorstellen dat je een uitzondering maakte voor zo'n bijzonder moment.
    Ook ik ben nogal perfectionistisch dus moet altijd lang nadenken of ik iets wel zal plaatsen of toch maar niet.Daarom plaats ik soms toch niet of verander ik soms dingen achteraf of haal ze weer helemaal weg :-)

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen