Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zaterdag 12 januari 2013

Wonderlijke distelcirkels in het gras


Vreemde spinnenwebvormige cirkels in het gras vanmiddag. In de schaduw, dus nog voorzien van een laagje rijp. Het leken wel distels, in ieder geval zaten er harige uiteinden en hier en daar stekels aan de langwerpige bladeren.

Was het echt een patroon dat zo gegroeid is? Hoort het zo? Ik weet het echt niet. In ieder geval viel het mij juist op omdat het wit was geworden door de rijp.


2 opmerkingen:

  1. Het gaat hier om een speerdistel.
    Een tweejarige plant.
    Het eerste jaar groeit hij alleen horizontaal in een rozetvorm, waarbij hij zo plat mogelijk blijft (ik denk zelfbescherming) en hij probeert zoveel mogelijk aan alle zijde de breedte in te gaan om zonlicht te vangen.

    Het eerste jaar zijn ze nog vrij behaard. Deze haren houden lucht en Vocht vast, waardoor de plant zich isoleert om te overwinteren.

    Het tweede jaar zal de plant verticaal gaan groeien, waardoor een lange steel ontstaat met een mooie paarse bloei.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Dennis voor deze uitgebreide informatie. Weer een mooi voorbeeld van een wonderlijk natuurverschijnsel wat de Schepper ons wil laten zien. In de vorm van de bloeiende speerdistel ken ik hem inderdaad wel, meerdere malen zelfs van dichtbij op de foto gezet, maar in deze kruipfase was ik hem nog niet tegengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen