Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

dinsdag 4 december 2012

Stilteklooster

van nature
verzuip ik
in mijn vrijheid
van alles
wat te zien is

maar

ik 
jaag 
ook geregeld
gejaagd
naar onthaasting

er is
in mij
een indringende
poging
om tot stilstand
te komen

de rem
te zetten
op het tot mij nemen
van nog meer kennis
van goed
en waar
en mooi

los te laten
leeg te worden
stil te zijn
onthecht
aan materie
verlost
van dwang

mij terug
te trekken
in het stilteklooster
van mijn ziel
de deuren dicht
alle actie 
stopgezet


om slechts
gedachten
als stromend water
te beschouwen
die voorbij
trekken
zittend
onder een boom
vol schaduwvrede

te reflecteren
op daden
te overwegen
van plannen
te zoeken
naar dromen

te luisteren
naar het zwijgen
van de nacht

in te keren
tot mijn diepste kern
los te komen
van alles
wat mij bindt
en boeit

alleen maar
zijn
alleen
met God
want 
zijn genade
is genoeg
en al het andere
dus 
ten diepste
overbodig

maar

zo vaak
te vaak
is mij
dit streven
niet te halen

dit pogen
tot mislukken
gedoemd

omdat
mijn hoofd
mijn gedachten
mijn drang
tot denken
niet is 
te stillen
en te stoppen

omdat
ik mij
niet kan
ontledigen
van wie
ik ben

niet
los kan
koppelen
van wat mij
beheerst

daarom
is mijn 
diepste verlangen
inmiddels
nu alleen
nog maar
beperkt
tot wachten
op het wonder
van alles
los
te kunnen 
laten

onder het uiten
van een 
ultradiepe
zucht
als fluistering

wees stil
mijn ziel

hou op
met regenen
en zoeken
met roeren
en ontplooien
ontluiken
en ontwaren
bouwen
en borduren

stop
met het vullen
van deze 
onverzadigbare
leegte

het gat
in mijn leven
dat alsmaar
groeien
wil
tot barstens toe
gerijpt
in volle rijkdom
van begrijpen

sta 
vast
gesteld

en zet 
al zwijgend
de beweging
in gang
naar binnen

op weg
uiteindelijk
op weg

naar dat klooster
van stilte
ommuurd
door de nacht
maar zonder dak
van aardse
gerichtheid

zodat ik
bewust 
mag leren
omhoog
te kijken
naar de hemel
van diepte
de sterren
van duizeling
en het licht
van de oorsprong

om 
van daaruit
bevangen
door dit diep
doorsijpelende licht

weer 
frisse lucht
te scheppen
van een hogere
adem
van de geest
van laat maar
waaien

en het koolzuur
van overtolligheid
ter vergeving
aan te bieden
aan het wachtend
wonder
van de eeuwigheid

dit
is slechts
wat ik wil
niet meer
maar ook
niet minder

1 opmerking:

  1. Erg mooi. Ik geniet altijd van je woorden"strijd" Vooral hoe je dit noemt: Stilteklooster. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen