Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 11 november 2012

Licht op een boom

Een plaatje.
Genomen toen het donker was.
Speciale sfeer.
Bijna mystiek.


Een boom.
Een stam.
Enkele takken met bladeren.
Zomaar in een tuin.
Ergens langs een pad.
Grenzend aan het water.

Opdoemend uit het donker van de reeds gevallen avond.
Beschenen door een enkele schijnwerper.
In the spotlight ...
Even in het centrum van de aandacht.

Spiegelend in het stille water.
Geen zuchtje wind.
Geen mensen.
Alleen die ene boom.

Wel krom.
Gebogen door de wind.
Vergroeid.
Naar de aarde gericht.
Voor de hemel bedoeld.
De wortels stevig in de grond.

Gevoed door water van beneden.
Regen van boven.
Gericht op het licht.

In de winter gewacht.
In de lente ontsproten.
Bladeren voortgebracht in het volle bloeilicht van de zomer.
Als schaduw, bedoeld om de te dragen vruchten te beschermen.
Vuurkleuren spuwend en glimlichten fonkelend in de ontluisterende dagen van herfst.
Uitgedoofd en uitgeblust, wachtend op nieuwe, barre tijden.

Waarom doet de naderende dood zo'n pijn?
Waarom zijn herinneringen zo kleurrijk?
Wat is de waarde van leven, als de dood erop volgt, altijd, onherroepelijk?
Wat is het doel van dit leven?
Wat is de zin van zijn?
Waarom ben ik mij daar zo bewust van?
Maar waarom gaat het leven altijd maar door, gevuld met zoveel onbenulligheden?
Waarom zijn de antwoorden zo verborgen, begraven, verstopt?

Waarom valt het licht, dat ene licht, zo, zomaar, opgemerkt en vastgelegd, op die ene boom?
Waarom laat ik dit zien?
Waarom wil ik dit weten?

Misschien omdat het Mysterie mij blijft trekken.
Misschien omdat het donker dromen wakker roept.
Misschien omdat het Licht mij beroert.
Misschien omdat de Muze, de Fantasie mij betovert.
Misschien omdat zoeken naar het Verborgene het levensdoel van elk mens is.
Misschien omdat onrust mij drijft.
Misschien omdat het beeld rust uitstraalt, verpozen, vertrouwen.

Misschien omdat het licht Hoop laat zien.
Hoop als zaad van liefde.
Hoop als voorwerp van geloof.
Hoop als de kale stam van een boom die blijft staan in de winter van het leven.
Recht of gebogen, krom of naakt.

Licht.
Op een boom.
In de nacht.
Van het leven.

Boom.
In de grond.
In het licht.
Van leven.

1 opmerking: