Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

maandag 2 april 2012

Toeschouwer

en ik stond
van ver
en keek
verbaasd
verward
bedeesd
naar hem
omhoog
zag
voelde
bijna letterlijk
zijn pijn

hoorde onthutst
het joelen
vol haat
van de mensenmassa

voelde
het vloeken
van de man
naast hem
door merg 
en been
gaan

geschoffeerd
uitgescholden
vernederd

nee
dacht ik toen
een moordenaar
dat ben ik niet
zo niet
wat erg

en hij

hij keek
heel even
recht
in mijn ogen
diep in mijn hart
het was
of hij zei
vroeg
fluisterde

o nee?

en ik
ik schrok
boog mijn hoofd
van schaamte
bloed kwam omhoog
koud werd mijn hart

in gedachten
zag ik mezelf
toen
en eerder
later
en vaker

en langzaam
zakte ik
beschaamd
ter aarde

boog mij
geknakt
gebroken
geraakt
geschokt

knielde
in het stof
van eeuwen

en het werd
duister
om mij heen
en diep
van binnen

mijn hart
klopte
schreeuwde
verward
verstard
lam geslagen

maar

toen ik
heel even
keek
omhoog
naar hem
kruisten
onze blikken

en wat ik 
in zijn ogen
las en proefde
raakte mij meer
en dieper
dan ik ooit
had kunnen denken

het was
liefde
echte liefde
niet te geloven
onverdiende
vergeving

dat kostbare moment
midden
in zijn doodsstrijd
heeft mijn leven
bepaald
ontrafeld
veranderd
geheeld
verankerd

hij
was
mijn God
van toen
af aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten