Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zaterdag 12 november 2011

Pasen en Pinksteren op één dag


mijn God
was ik mij
ooit bewuster
van het leven
en de dood
de schoonheid
van de natuur
de wisseling
van seizoenen
de kostbaarheid
en tegelijk
de kwetsbaarheid
van al het leven
op de aarde

mijn ogen
doen pijn
mijn hart
is verheugd
mijn bewustzijn
draait zo
in de hoogste versnelling
dat ik bijna
happen moet
naar adem

ademloos
aanschouw ik
ben ik deel
onderga
zuig ik op
hou ik vast

maar dat
kan nou juist 
net niet
vasthouden

en toch
en toch
en toch ...

Vanmiddag weer een rondje gelopen, nog steeds prachtig weer, hoewel wat fris en deemstig. Vijfhonderd foto's gemaakt, dat wil zeggen de 10.000 grens gepasseerd (in bijna 4 maanden tijd). Toch wel een beetje veel ....

Maar het was mooi. Een kleine selectie plaats ik hier. Onder andere ook weer paddenstoelen, waarbij ik weer nieuwe variaties heb ontdekt. En pogingen gedaan om de onderkant van de hoed vast te leggen. Verbazingwekkend hoe dat er uit ziet.

Maar over Pasen en Pinksteren, zoals in de titel staat. Dat is een uitdrukking om aan te geven dat iets nooit zal gebeuren. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, dan ....

Toch had ik vandaag een beetje dat gevoel. De natuur is volop aan het 'herfsten', maar nog steeds zonder de gebruikelijke regen en stormen. Temperatuur hoger dan normaal. Dus de natuur is ook een beetje in de war. Zag ik vorige week al kalfjes, vandaag zag ik madeliefjes en boterbloemen, en ook elders hoor je dat mensen voorjaarsbloemen zien. Het lijkt er dus op dat de lente en de herfst een beetje samen op gaan. En dat roept ook een verlangen op.

Als je de schoonheid van de schepping ziet, het rijke kleurenpalet, de patronen van regelmaat, de variatie in soorten, ondanks de gebrokenheid van de schepping, de dood en de kwetsbaarheid van het leven, waar ik me ook akelig bewust van ben de laatste tijd, hoe mooi moet het dan wel niet in de hemel zijn ...? Dat wakkert je verlangen aan naar Pasen en Pinksteren. Door de dood heen een nieuw, volmaakt lichaam en een heilige, reine geest ontvangen. En de Bedenker van al dit moois ontmoeten. En groeten. En eren.

































Geen opmerkingen:

Een reactie posten