Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

woensdag 23 februari 2011

When God made me

Neil Young is een muzikant die er verschillende muziekstijlen op na houdt. De ene kant die van troubadour, met rustige, melodieuze en doordachte songs, begeleid op akoestische gitaar, piano of zelfs traporgel. De andere kant meer de rockende muzikant met gierende elektrische gitaar en stevige ritmes. Persoonlijk prefereer ik toch de eerste variant, maar dat heb ik bij wel meer muzikanten en popgroepen.

Op één van zijn laatste CD's (Prairiewind) staat een mooi en verrassend nummer, getiteld 'When God made me'. Ik heb even goed moeten zoeken naar een live versie van dat lied op YouTube. Onderstaand een combinatie met een ander lied van hem, 'Four strong winds'. De kwaliteit is niet helemaal jofel, vooral door de geluiden vanuit het publiek. Daaronder de tekst van het lied, met heel veel vragen. Interessante en intrigerende vragen. Prikkelend. Tot nadenken stemmend.




When God made me

Was he thinkin' about my country
Or the color of my skin?
Was he thinkin' 'bout my religion
And the way I worshipped him?
Did he create just me in his image
Or every living thing?

When God made me
When God made me

Was he planning only for believers
Or for those who just have faith?
Did he envision all the wars
That were fought in his name?
Did he say there was only one way
To be close to him?

When God made me
When God made me

Did he give me the gift of love
To say who I could choose?

When God made me
When God made me

When God made me
When God made me

Did he give me the gift of voice
So some could silence me?
Did he give me the gift of vision
Not knowing what I might see?
Did he give me the gift of compassion
To help my fellow man?

When God made me
When God made me

When God made me
When God made me

Terwijl ik aan het zoeken was kwam ik een andere video tegen van een onbekende meneer van de New Hope Church, die de vraag stelt en beantwoordt of Neil Young een moderne profeet is, mede aan de hand van de tekst van het al eerder genoemde 'When God made me'. Interessant om eens naar te luisteren. Volgens mij hebben we meer van dit soort profeten nodig in onze geseculariseerde maatschappij. De gemiddelde mens, die de kerk bijna niet meer kunnen bereiken, kan wel kennismaken met deze nieuwe vorm van tegencultuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten