Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

donderdag 10 februari 2011

Is U2 een christelijke band?



Sommigen vragen zich af of de band U2 wel een christelijke band is. Je kunt erover discussieren wat dan precies een christelijke band is. Omdat ik zeer gecharmeerd ben van de muziek van U2 heb ik er veel over gelezen en ook de songteksten van een heleboel albums onderzocht. En ook over hun achtergrond heb ik een aantal boeken gelezen, waaronder 'Bono over Bono'. Voor mij is het geen vraag meer waar zij hun inspiratie vandaan halen. Ik wil daarover graag in discussie met wie daarover zijn vragen of twijfels heeft. Maar niet hier.

Ik laat de tekst voor zich spreken, aan de hand van het lied 'Yahweh' (alleen die titel al ...). Iedereen mag zelf een conclusie trekken. Voorlopig heb ik van hun songteksten al meer geleerd dan van een gemiddelde preek ...!

U2 - Yahweh

Take these shoes
Click clacking down some dead end street
Take these shoes
And make them fit
Take this shirt
Polyester white trash made in nowhere
Take this shirt
And make it clean, clean
Take this soul
Stranded in some skin and bones
Take this soul
And make it sing

Yahweh, Yahweh
Always pain before a child is born
Yahweh, Yahweh
Still I'm waiting for the dawn


Take these hands
Teach them what to carry
Take these hands
Don't make a fist
Take this mouth
So quick to criticise
Take this mouth
Give it a kiss


Yahweh, Yahweh
Always pain before a child is born
Yahweh, Yahweh
Still I'm waiting for the dawn


Still waiting for the dawn, the sun is coming up
The sun is coming up on the ocean
This love is like a drop in the ocean
This love is like a drop in the ocean


Yahweh, Yahweh
Always pain before a child is born
Yahweh, tell me now
Why the dark before the dawn?


Take this city
A city should be shining on a hill
Take this city
If it be your will
What no man can own, no man can take
Take this heart
Take this heart
Take this heart
And make it break

En omdat de muziek zo mooi is, hier ook nog een live-uitvoering van deze song, die overigens niet helemaal de bovenstaande tekst volgt.


En wie echt de discussie wil aangaan, ik heb nog wel een paar songtitels achter de hand van deze popgroep, die meer jongeren heeft bereikt dan alle kerken in West-Europa samen. Ondere andere 'Where the streets have no name', 'Magnificent', 'I still haven't found what I'm looking for'.
En voor wie dan nog twijfelt, is er de toespraak van Bono van enkele jaren geleden, tijdens het jaarlijkse 'Prayer Breakfast' in Amerika. Of lees een artikel in 'Christianity Today'. Thuis heb ik nog wel een paar boeken die helderheid kunnen verschaffen.



Betekent dat nu allemaal dat ik een fan ben, die ales goed vindt wat ze maken? Absoluut niet. Sowieso valt over smaak te twisten. En ik heb zeker hier en daar vragen bij wat ze allemaal doen en maken. En ik zal ook geen concert bezoeken. Veel te duur en veel te veel herrie ...!

Maar ze maken wel heel goede muziek. Muziek met emotie. Maar ook muziek met een boodschap.

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens ,kan een gemiddelde Dominee nog iets van leren !!!

    BeantwoordenVerwijderen