Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

donderdag 22 mei 2014

Driedubbele metafoor

Ga ik het uitleggen? Ja, toch maar even.




Vanmorgen zag ik het schip afgemeerd liggen, met de fraaie naam 'Providence'. Voorzienigheid, zoals het meestal wordt uitgelegd. Maar het kan nog veel meer betekenen: prognose, overleg, voorbereiding, anticipatie, bereidheid, vooruitziende blik, voorzichtigheid, voorzorg, discretie, zorg. Toen ik een paar meter doorfietste, kwam de kerk aan de overkant van de rivier in Krimpen aan de Lek ook in beeld. Te mooi om waar te zijn, in één shot vastgelegd. Toch een religieuze lading ...

En ja, toen ik thuis de foto's op de computer zette, zag ik pas dat het voorschip ook nog een radar bevatte. Nog een metafoor. Een stenen gebouw met een heen (omhoog) wijzende functie, een schip met een bijzondere naam, maar dan ook nog de 'antenne', die je als mens nodig hebt om alert te zijn, open te staan voor uitgezonden 'signalen' .... zodat het landen zal, zodat het binnen kan komen, zodat het roer eventueel kan worden bijgestuurd.

Nou, zeg nou zelf ...!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten