Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

dinsdag 23 oktober 2012

Carpe diem

pluk
de dag
wordt ons
van alle kanten
aangeraden

devies
van halen
wat er
te halen is

maar
als ik
dat doe
dan zal de dag
net als een bloem
die men laat pronken
in een vaas
al snel
het loodje
leggen

zonder voeding
zal schoonheid
al te snel
verwelken


daarom
koester ik
uiterst bewust
de dag
van gegeven leven

observeer
onderga
analyseer
en leer
van de essentie
van het wonder
van het leven
bij de dag

liever
geef ik 
bloemen
water
koester ik
de brose bloesem
klim ik
bergen
van vergezichten op
blaas ik
hardnekkig
vuurtjes aan
en leg ik
tere bloei
en stervende kunst
in beelden
vast

zonder
aan te roeren
af te breken
of uit te graven

ik leef

jazeker
bij de dag

maar
meer nog
bij het leven
van ooit
en van nu
en van later

deel
van een veel
groter geheel

geschonken
niet om te pronken
maar om te delen
van wat mij
gegeven werd

daarom
pluk ik
slechts
woorden
uit de lucht
en schilder
tot bedoelde beelden
voor wie 
maar horen wil
en voelen
en herkennen

overleef ik
mijn aardse
gehechtheid
door de wind
te vangen
zonlicht
te zeven
en in de rijke belofte
van water
te geloven

pluk ik
met gedachten
inspiratie
uit het leven

leef
onthecht
bij de dag
met beloftevol uitzicht
op morgen
en later

Geen opmerkingen:

Een reactie posten