Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zaterdag 1 september 2012

Luisteren

Luister eens.

Ergens, onopgemerkt, ongezien, verborgen voor onze ogen is er Iemand.
Iemand die luistert.
Iemand met aandacht.
Voor mij.
Voor jou.

Hij is stil en wacht.
Hij ziet wat er speelt. 
Hij weet wat er leeft. 
Hij hoort wat je denkt. 
Hij kent je, door en door.

Dat is een wonder, dat Hij luistert.
Dat hij luisteren wil.

Dat hij ons hoort, in al onze bezigheden en activiteiten, met al ons geklets en alle bijgeluiden. 
Al onze herrie. Alle kakofonie tussen alle netwerken van alle mensen in de hele wereld.
In de stilte van het heelal, in de uitgestrektheid van het universum.
In het donker van de nacht, in die diepste bitterheid van eenzaamheid, in het felste verdriet.

En dat Hij wacht. 
Vertraagd. 
Ingehouden.
Verwachtingsvol. 

Klaar om te ontvangen als we willen komen. 
Klaar, altijd klaar, om te luisteren als we willen spreken. 
Klaar voor de overgave, als we alle bezwaren laten varen. 
En we durven loslaten wat we niet kunnen vasthouden. 
Klaar met vragen, klaar met jagen, klaar met vluchten. 
Bereid om neer te vallen aan zijn voeten. 
Op hoop tegen hoop.
Tegennatuurlijk.
Tegendraads.
Los gelaten om gevangen te worden.
Sterven om te leven.

Hij wacht. 
Hij fluistert in de stilte van ons hart. 
Hij fluistert in de schoonheid van de schepping, de overweldigende natuur, de grootsheid van het heelal, de sterrenpracht, de kleuren van de bloemen, de ongereptheid van de dingen. 
Hij fluistert in de woorden die we horen, zelfs als er niet gesproken wordt. 

Hij fluistert, omdat Hij luistert. 
Hij luistert omdat Hij liefheeft.

Luisteren wij ook? 
Horen wij de stilte van zijn liefde? 
Voelen wij de wind die waait in de bomen, in het gras, in het kabbelende water? 
Zien wij de broosheid van de schepping, slaan wij acht op de cyclus van de sezoenen? 
Hebben wij erg in het licht, valt het ons op het spel van zon en wolken, kleuren en schaduw? 
Proeven wij de resonans in ons hart? 
Houden wij de adem in? 
Staan wij stil bij het leven? 

Staan wij sowieso wel stil, zo af en toe, zo hier en daar, en nemen wij de werkelijkheid in ons op, wat zich aandoet op het eerste gezicht, maar ook wat verborgen ligt onder de oppervlakte, achter het gordijn van eeuwigheid? 

Horen wij de diepte in de woorden? 
Wennen onze ogen aan het duister.
Wensen wij de stilte tegemoet?
Ondergaan wij het suizen, het ontwaken, de spanning die geladen ligt te wachten op ontlading en ontknoping?

Luister.
Wacht.
Wees stil.
Bid zonder woorden.
Aanbid met je hart.
Onderga.
Ervaar jezelf.
Adem.

Wordt leeg van volheid.
Wordt vol van leegheid.

Wees.
Wordt.
Besta.
Onderga.
Heb aandacht.
Wees bewust.

Zoek God.
Noem zijn naam.

Ik ben.
Ik ben erbij.
Ik ben er altijd.
Ik blijf.
Ik luister.
Ik ben met je.
Ik wil in je wonen.
Ik heb lief.
Ik ben ik.
Ik ben.
Ik.

Hij in jouw licht.
Jij in zijn licht.
Hij in jouw hart.
Jij in zijn hart.

Een.

Hij luistert.
Hij fluistert.
Hij leert je luisteren.
Hij leert je kijken.
Hij leert je horen.
Hij leert je zien.

Jij ziet wat Hij ziet.
Jij hoort wat Hij hoort.
Achter de dingen.
Onder de woorden.
Voorbij de ogen.
Recht in het hart.
Raakt het je hart.
Een.

Luister je?
Hoor je?
Zie je?

Zacht, stil, geduldig, lieflijk, ontvankelijk, afwachtend.
Verwachtingsvol.
Aandachtig.
Beducht voor grote woorden.
Bang voor teveel herrie.
Beduusd.
Bedachtzaam.
Bewogen.
Bekommerd.
Aangedaan.

Ssst. 
Wees stil. 
Luister. 
Fluister. 
Bid. 
Sta stil. 

Laat alle dingen voorbijgaan. 
Sluit de rij. 
Vecht stil in de achterhoede. 
Kijk achter muren, achter maskers, achter harde woorden. 
Zoek de wonden. 
Zoek de ziekte. 
Kijk in de ogen. 
Proef de harten. 
Wordt geraakt, bewogen. 
Slik je woorden in.

Bewonder. 
Er is een God.
Hij luistert.
Hij is mijn God.
Ik luister.

Ssst. 

Zing een lied zonder woorden.
Dans een bewegingloze dans.
Juich met je tranen.
Zaai met je liefde.
Groei naar het licht.

Wacht.
Verwacht.
Verdiep.
Verhoog
Verstil.

Terug naar de kern.
Eenvoud.
Zijn.
Waarheid.
Liefde.

Want wat je uitdeelt, dat ben je.
Omdat je het hebt ontvangen.

Eenvoud.
Genade.
Liefde.

De ware luisterhouding.

1 opmerking: