Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

vrijdag 31 augustus 2012

Log en sierlijk


Dat vliegen niet altijd luchtig is en niet alle vogels vrolijk fladderen, dat kun je zien aan de zwaan. Sierlijk wit en pronkend rondjes dolend in het stille zwarte water, elke morgen uitgebreid toilet maken, of, wie weet, kriebelende veren terugkietelen. 

Maar als hij gaat vliegen, dan heeft hij een flinke aanloop nodig, tientallen meters ver trappelend en spetterend voor hij echt het luchtruim heeft gekozen. En als hij vliegt dan hoor je een paar honderd meter nog hoeveel moeite dat kost. Als een dravende olifant, maar dan iets minder kolossaal.

En toch blijft het een sierlijke vlucht. De bekende reclame van KLM van enkele jaren geleden bracht dat schitterend en in beeld. Ik ga geen reclame maken voor vliegen, maar dat wil ik best nog even laten zien. Voor de liefhebbers.




Wat ik maar wil zeggen. De variatie in de schepping is ook bij de vogels zeer groot. Van de kleine, V-vormige, hyper wendbare zwaluw, tot de trage, logge zwaan en alles ertussenin. Alles in volledig uitgewerkte details en diverse eigenaardigheden.



Het blijft een mooi en vertederend gezicht om de elkaar het hof makende dieren eindeloos rondjes te zien draaien. En ik moet altijd even achterom kijken, als ik achter me de vleugelslagen dichterbij hoor komen. Honderden meters kun je ze volgen. Maar het valt niet mee om ze goed op film te krijgen. Foto's maken gaat goed, maar filmen is toch lastiger.



En dan dat wit. Wit blijft echt mooi om te zien in de natuur. Een niet-natuurlijke kleur. Niet eens een echte kleur. Maar wel oogverblindend. Aandacht trekkend. 

Een van de juweeltjes van de schepping. Log en sierlijk. Zoals ook mensen kunnen zijn ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten