Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

vrijdag 16 maart 2012

Woorden

met woorden
wil ik bouwen
breken
zagen
schaven
wakker roepen
tot de orde brengen

gevoelens en gedachten
een plekje geven
zin doorzien
structuren duiden

tot het vast staat
als een huis
in een bloemrijke tuin

in die woorden
wil ik wonen
schuilen
dwalen
mij koesteren
in het licht 
van de ontdekking
dwalen 
in de belofte
dolen 
in een hoger doel

met woorden
wil ik bruggen
vlechten
hechten
of versterken

tussen verstand
en gevoel
binnen en buiten
jou en mij

hechte structuren
of vluchtige
tijdelijke verbindingen
slaan
tussen hier en daar
toen en nu
straks en altijd

als ik woorden
vorm
tot beelden
hou ik mijzelf
overeind
leer ik zwemmen
overleef ik
mijn altijd weer
vluchtige gedachten

op mijn naakte eiland
zwaai ik
doelbewust
met woorden
teneinde
herkend te worden
door wie het
onder ogen ziet
begrijpt
en geloven wil

ik vlinder
van beeld
naar gevoel
via taal
van het woord
naar betekenis
via oog en oor
tot honing
voor de tere ziel

woorden
ze zijn gevallen
raap
pluk
koester
zet ze in de mooiste vaas
kijk en luister

woorden
vluchtiger
dan bloemen
maar minder
vrijblijvend
dan je denken zou

1 opmerking: