Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

woensdag 16 maart 2011

Magnificent

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar
Op de laatste CD van U2 staat ook het nummer Magnificent. Het woord wordt niet veel gebruikt in de Engelse taal volgens mij, een beetje een deftig woord. Maar wel een woord met een mooie betekenis. Prachtig, groots, majestueus. To magnify betekent letterlijk verhogen, vergroten. In de Roomse traditie is het 'Magnificat' de lofzang van Maria, zoals die in de Bijbel te vinden is in Lukas 1 : 46-55. Die lofzang begint met de zin: 'Mijn ziel maakt groot de Heer', waar het Magnificat naar is genoemd.

Maria zei:
‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,
mijn hart juicht om God, mijn redder:
Hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is Zijn naam.
Barmhartig is Hij, van geslacht op geslacht,
voor al wie Hem vereert.
Hij toont Zijn macht en de kracht van Zijn arm
en drijft uiteen wie zich verheven wanen,
heersers stoot Hij van hun troon
en wie gering is geeft Hij aanzien.
Wie honger heeft overlaadt Hij met gaven,
maar rijken stuurt Hij weg met lege handen.
Hij trekt Zich het lot aan van Israƫl, Zijn dienaar,
zoals Hij aan onze voorouders heeft beloofd:
Hij herinnert zich Zijn barmhartigheid
jegens Abraham en Zijn nageslacht,
tot in eeuwigheid.’

De tekst van het nummer Magnificent gaat in eerste instantie over de moeder van Bono, die hij in zijn puberteit heeft verloren, maar daar tussendoor kun je heel duidelijk ook de lijn naar God zien. Ik laat hier het nummer horen in een live uitvoering bij David Letterman, meeslepende muziek met een snel ritme en een trage zangpartij. De prachtige tekst volgt erna. Dit is nog eens moderne praisemuziek: 'You and I will magnify the Magnificent.'


Magnificent

Magnificent
Magnificent

I was born
I was born to be with you
In this space and time
After that and ever after I haven't had a clue
Only to break rhyme
This foolishness can leave a heart black and blue

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar

I was born
I was born to sing for you
I didn’t have a choice but to lift you up
And sing whatever song you wanted me to
I give you back my voice
From the womb my first cry, it was a joyful noise…

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar

Justified till we die, you and I will magnify
The Magnificent
Magnificent

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love unites our hearts

Justified till we die, you and I will magnify
The Magnificent
Magnificent
Magnificent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten