Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zaterdag 19 februari 2011

Sinead O'Connor

De eerste keer dat ik deze bijzondere vrouw hoorde zingen, was ze volgens mij nog een meisje. Ze trad op bij één of andere liefdadigheidsconcert, waarvan ik de naam niet meer kan achterhalen. Life Aid? In een vol stadion, tussen allerlei grote namen uit de popmuziek, kwam ze daar het podium op, kaalgeschoren koppie, soepjurk aan, op blote voeten. Anti-glitter. Maar die stem. Wat een volume. A cappella. Door merg en been …!

Als je je verdiept in haar levensgeschiedenis, wordt je daar niet vrolijk van. Gebrokenheid in optima forma. Als reactie op haar moeilijke jeugd wordt ze tamelijk rebels. Ze is twee keer getrouwd, heeft vier kinderen, wordt lesbisch, stelt kindermisbruik in de katholieke kerk aan de orde, heeft last van een bipolaire stoornis en zelfmoordneigingen, verscheurt het portret van de paus in een TV show, wordt vervolgens uitgejouwd door het publiek tijdens een Bob Dylan tribute concert. Duikt de reggae muziek in. Enkele jaren later wordt ze tot katholiek priesteres gewijd, wat feitelijk onmogelijk is, in ieder geval niet toegestaan door de kerk.

En toch, als je tussen de regels van sommige van haar songteksten doorleest, ontdek je dat ze op zoek was.  Naar liefde, echtheid, waarheid. In haar reggae tijd hoorde je regelmatig de naam Jajah voorbijkomen, een verbastering van Yahweh. Op haar voorlaatste CD stond een nummer: ‘This is to mother you’, waarbij God als een vrouw wordt voorgesteld.


Grote verrassing was haar laatste CD, met de naam ‘Theology’. Eigenlijk een comeback in de muziekwereld, maar wel een heel bijzondere. Van te voren was ze een aantal maanden in een klooster geweest en had daar de profeten uit het Oude Testament bestudeerd. Op de CD covers als ‘I don’t know how to love Him’ en ‘By the rivers of Babylon’, maar ook een nummer als ‘33’, verwijzend naar psalm 33.

Nee, ik vind echt niet alles mooi wat ze zingt, maar de volgende twee nummers springen er voor mij echt uit, vooral in de live uitvoering. Rustig, geïnspireerd op teksten uit Jesaja en Jeremia, toewerkend naar een langzame climax. Ik zal de teksten er ook bij vermelden.

En als je dan in haar geschiedenis terugkijkt, waarom noemt ze in 2003 haar verzamelalbum ‘She who dwells in the secret place of the most high, shall abide under the shadow of the almighty’, een directe verwijzing naar psalm 91? Bijzonder.

Luister en oordeel zelf.



Something beautiful (Jeremiah’s song)
I wanna make
Something beautiful
For you and from you
To show you
To show you
I adore you
Oh you

And your journey
Toward me
Which I see
And I see
All you push through
Mad for you
And because of you

I couldn't thank you in ten thousand years
If I cried ten thousand rivers of tears
Ah but you know the soul and you know what makes it gold
You who give life through blood

Oh I wanna make something
So lovely for you
'Cus I promised that's what I'd do for you
With the bible I stole
I know you forgave my soul
Because such was my need on a chronic Christmas Eve
And I think we're agreed that it should have been free
And you sang to me

They dress the wounds of my poor people
As though they're nothing
Saying "peace, peace"
When there's no peace (2x)

Now can a bride forget her jewels?
Or a maid her ornaments?
Yet my people forgotten me
Days without number
Days without number
And in their want
Oh in there want
And in their want
Who'll dress their wounds?
Who'll dress their wounds?





If you had a vineyard
If U had a vineyard
On a fruitful hill
And U fenced it and cleared it
Of all stones until
U planted it
With the choicest of vine
And U even built a tower
And a press to make wine
And U looked that it would bring forth sweet grapes
And it gave only wild grapes
What would U say?

Jerusalem and Judah
U be the judges I pray
Between me and my vineyard
This is what God says

What more could I have done in it
That I did not do in it?
Why when I ask it for sweetness
It brings only bitterness

For the vineyard of the Lord of Hosts
Is the house of Israel
And the men of Judah
His pleasant plant

And he looks for justice but beholds oppression
And he hopes for equality but hears a cry
Jerusalem and Judah
This is God's reply

Sadness will come to those who build house to house
And lay field to field 'til there's room
For none but U to dwell in the land
Oh in the land
And sadness will come to those who call evil good
And good evil
Who present darkness as light and light as darkness
Who present as sweetness only the things which are
bitterness

For the vineyard of The Lord of Hosts
Is the house of Israel
And the men of Judah his pleasant plant

Oh that my eyes were a fountain of tears
That I might weep for my poor people

For every boot stamped with fierceness
For every cloak rolled in blood
Jerusalem and Judah
I'd cry if I could

Geen opmerkingen:

Een reactie posten